Tuvas utveckling

I Tuva ♥,
Idag är Tuva 9 månader, 2 veckor och 4 dagar så jag tänkte skriva lite om hennes utveckling :)

Hon har blivit fruktansvärt mammig dom senaste veckorna. Hon ska klättra på mig och sitta med mig nästan hela tiden. Lämnar jag ett rum kan hon bli helt tokig och skrika tills jag plockar upp henne. Det händer oftast när vi är ensam hemma att hon blir så.. Eller om jag är någon annanstans och kommer in i ett rum kan hon bli sur och grinig bara hon hör mig för då ska hon komma till mig när hon sitter med någon annan.

Hennes mun har nu fått 7st tänder :) 3st nere och 4st uppe. Och hon gör inget annat än att gnisslar tänderna hela tiden, låter så hemskt! Den är verkligen ett ljud som jag hatar! Men jag börjar vänja mig nu :p

Sover gör hon som vanligt hela nätterna. Visst händer de någon enstaka gång ibland att hon vaknar men inte ofta. Lägger henne mellan 20-21 en vanlig kväll när vi är hemma och hon sover till allt mellan 8-9:30 på morgonen. Oftast vaknar hon strax efter 8 på veckorna men brukar kunna ge oss sovmorgon en dag på helgen :) Hon sover middag vanligtvis 2 gånger om dagen.

Kryper gör hon som bara den och ställer sig upp mot allt. Att gå runt vardagsrumsbordet är nog de bästa hon vet för de gör hon väldigt ofta :) Men att gå med tex lära-gåvagnen är inte lika populärt. Ställer man henne med den sätter hon sig oftast ner men om man går med henne brukar hon kunna gå några steg :)

Tuva har ju varit väldigt tidig med mycket men att gå ser ut att dröja ett tag till det :)

Pratar gör hon väldigt dåligt tycker jag! Förut va de enda hon sa typ pappa babba bappa men nu pratar hon mest sitt egna bebisspråk som inte låter som nå ord alls :S Jag som vill att hon ska säga mamma men de verkar hon inte ha några planer på :( haha

Äter gör hon fortfarande 4 gånger/dag. Välling till frukost, lunch-mat, gröt och välling igen innan hon ska sova. Ibland (beroende på vad vi äter) så får hon en portion mat med oss när vi äter middag och de uppskattas verkligen :) Våran prinsessa är verkligen ett litet matvrak och blir tokig om vi äter eller fikar och hon inte får smaka ;) Börjar nog bli dags att kanske ge henne gröt till frukost så hon får två mål mat/dag istället men hon älskar sin välling så man vill ju inte ta ifrån henne den på morgonen.. Ska på bvc nu den 29:e så ska rådfråga Inger lite då om hur vi ska göra med maten!

Ja de va lite om Tuvas utveckling. Tiden går så fort så man blir rädd! Känns som de inte alls va längesen hon va nyfödd och vi kom hem från BB :(

  
Skrivet av: Sanna
I   Blogg: http://scstenberg.blogg.se/

Sv: Oh yes. Han är en gud om du frågar mig! :)

Vilken söt liten tös du har förresten!



/ S.

Skrivet av: Sanna
I   Blogg: http://scstenberg.blogg.se/

Sv: Det var så lite så! :)

/ S.




Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: